Szkolenie: Praktyczne aspekty organizacji pomocy
psychologiczno- pedagogicznej w szkole/przedszkolu
Szczegółowy program szkolenia
Czas trwania: 6 h
Cele kształcenia:
Opanowanie przez nauczycieli podstawowych wiadomości i umiejętności niezbędnych do udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole/ przedszkolu i placówce oraz umożliwiających konstruowanie w oparciu o dokonane diagnozy indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych
Wykaz nabytych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik:
- Zna przepisy regulujące kwestie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole/ przedszkolu/ placówce
- Wie, jak wyglądać powinna praca zespołów ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych
- Potrafi dokonać diagnozy dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na terenie szkoły/ przedszkola
- Umie opracowywać indywidualne programy edukacyjno- terapeutyczne
- Zna zasady pracy, sposoby dostosowania wymagań i otoczenia dla dzieci z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności
Treści kształcenia:
Moduł 1: Organizacja pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole/ przedszkolu:
- Przepisy prawa oświatowego regulujące kwestie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole/ przedszkolu/ placówce
- Zasady działania zespołów ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych w szkole/ przedszkolu
- Formy i sposoby udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole
Moduł 2: Rozpoznawanie uczniów ze specjalnymi potrzebami w szkole/przedszkolu
- Metody diagnozowania dzieci na terenie przedszkola/ szkoły
- Analiza opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej jako źródło informacji o dziecku i podstawa do planowania pomocy psychologiczno- pedagogicznej
- Tworzenie arkuszy obserwacji do diagnozowania potrzeb i problemów dziecka, w tym diagnozowania dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce, z ADHD, chorobą przewlekłą oraz szczególnie uzdolnionych.
- Arkusze wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego. Wskazówki do prowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dzieci z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności (niesłyszący, słabo słyszący, niewidomy, słabo widzący, niepełnosprawność ruchowa, autyzm, upośledzenie umysłowe)
Moduł 3: Opracowywanie Indywidualnych Programów Edukacyjno- Terapeutycznych
- Zasady pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Formułowanie celów edukacyjno- terapeutycznych
- Tworzenie i realizacja IPET-ów dla dzieci z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności
- Praca z dzieckiem niepełnosprawnym w szkole- ocenianie, dostosowanie wymagań i otoczenia do potrzeb dziecka niepełnosprawnego.
- Ewaluacja programów i ich modyfikowanie.
Opis form, metod i środków dydaktycznych:
- Mini- wykłady
- Praca w grupach
- Analiza dokumentów
- Wymiana doświadczeń na forum grupy
- Prezentacja multimedialna
- Ćwiczenia
Materiały dla uczestników szkolenia:
- Przykładowy arkusz obserwacji
- Ramowy Indywidualnych Program Edukacyjno- Terapeutyczny
- Szczegółowe wskazówki do pracy z dzieckiem:
– ze specyficznymi trudnościami w nauce
– ADHD
– chorobą przewlekłą
– upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
– upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym
– niedosłuchem
– niedowidzeniem
-autyzmem
-niepełnosprawnością ruchową.
Szkolenie prowadzi:
Wiesława Machul– pedagog, terapeuta pedagogiczny z uprawnieniami do prowadzenia obserwacji klinicznej oraz diagnozy i terapii uczniów z dysleksją, ADHD i zaburzeniami zachowania, wykładowca wyższych uczelni, prowadzi zajęcia na kursach kwalifikacyjnych, lider zmian w oświacie, osoba kompetentna do prowadzenia szkoleń
w obszarze szeroko rozumianej pomocy psychologiczno- pedagogicznej, pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Na co dzień związana z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, wieloletni dyrektor poradni. Autorka kilku serii zeszytów ćwiczeń dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu.